Kasutatavus internetis (12. nädal)



Minu jaoks on veebilehe hea kasutatavus see, kui lehele tulles näeb kõik ilus välja ja on kohe arusaadav kuhu klikkima/kirjutama peab. Lisaks on leht nii intuitiivne, et seda kasutades sa ei pea palju mõtlema selle kasutamise peale.

Hea kasutatavus:

Võttes lahti Google otsingutes parima kasutajakogemusega lehed, siis tuleb nii mõnestki listist välja AirBnb. Samuti on suhteliselt kõrgel kohal Medium. Mõlemad lehti on tõesti väga kerge kasutada ja nad näevad ilusad välja, aga minu arvates on nendes listides mööda mindud võib-olla interneti kõige kasutatavamast lehest: Google.

Google-it kasutame me igapäevaselt nii, et me ei pane enam seda tähelegi. Programmeerimise ülesanne vaja ära teha? Google aitab. Kodutööga abi vaja? Google aitab. Vaja teada mis on top 10 parimat ... asja? Google aitab.

Iseenesest on raske Google-st parem olla, sest nende terve leht on 1 tekstikast. Ja see on tõsi, minimalistlikus disainis pole vist paremat lehte olemas. Minu arvates aga põhiline osa on otsingumootori algoritm ehk vastused mis sa saad Googeldades. Esimesed vasted võivad küll olla reklaamid, aga peale seda tulevad pea alati õiged vastused. Samuti vasteid vaadates ei teki sul küsimust mida vaatama peaks või kuhu klikkima peaks: õiged kohad lehe tekstis on esile toodud ja lingid on sinist värvi, mis on internetis universaalne lingi värv.

Halb kasutatavus:

Halb kasutatavus lehel on minu jaoks siis, kui leht ei tööta nii kuidas peab ja on raske aru saada mida tegema peab. Esimese asjana tulid teise punktiga meelde paar Eesti lehte (terviseamet.ee ja digilugu.ee). Kuigi nende mõlema eesmärk on anda edasi võimalikult palju infot, siis tunduvad nad mõlemad olevat bloated. Oma töö teevad nad aga ära ja nende juures ma rohkem ei peatu. Ma tahaksin pigem rääkida ühest maailma suurimat firmast: Facebook. Spetsiifilisemalt Messengeri kasutamine veebilehitsejas.

Kunagi oli veebilehitsejas Facebookis Messengeri sõnumiaknaid väga kiire ja mugav kasutada, aga viimased (pool?) aastat on see täiesti vastupidi olnud. Esiteks vajutades uue sõnumiakna loomise nupu peale on "soovituste" lahter tühi. See ei ole nii hull probleem. Kõige hullem on see, et Messengeri kõige tähtsam asi, teksti kirjutamine, töötab täiesti kohutavalt. Iga tekst mida ma kirjutan laggab järgi ehk et ma ei näe teksti mida ma kirjutan ja Enterit vajutades pean lootma, et ma ei teinud ühtegi kirjaviga.

Samuti on sõnumiakna "nägemise" funktsionaalsus katki. Varem sai sõnumiakna tekstiväljale klikkides märkida, et oled sõnumit näinud, aga nüüd toimib see ühel korral kolmest. 

Tegelikult on sõnumiakendega probleeme veel, aga kokkuvõte on see, et kastutavus on selle tõttu nii halb, et pea miski ei tööta nii nagu peaks. Vahest on see ka nii hull, et kergem on lihtsalt telefoni kasutada.

Comments

Popular posts from this blog

Käsitööline vs professionaal (8.nädal)

Kas see on tõsi? (3. nädal)

IT juhtimine ja riskihaldus(9. nädal)